Jahodová sezóna je v plném proudu: Proč si na jahodách pochutnávat a co z nich připravit?

0

Červen je měsícem sklizně sladkého červeného potěšení – oblíbených jahod. Jahody patří mezi ovoce s nejnižším obsahem kalorií (30 kcal/100 g), čímž hravě předčí například meloun nebo dýni. Jsou však zároveň dostatečnou zásobárnou cenného vitamínu C, kyseliny listové, draslíku a železa. Kromě toho, že jsou voňavé a chutné, dokáží bojovat s celou řadou zdravotních neduhů a komplikací. V jejich moci je také zlepšit nám náladu nebo nastartovat správné zažívání. Co všechno tento červený zázrak zvládne a v jakých podobách jej konzumovat? To bude součástí následujících řádků!

Co obsahují jahody?

  • ovoce - jahoda40 až 90 mg vitaminu C
  • vitamin B
  • vitamin A
  • draslík
  • vápník
  • fosfor
  • železo
  • kyselinu salicylovou
  • kyselinu citronovou
  • kyselinu šťavelovou
  • až z 90 % vodu

Bohatá zásobárna antioxidantů

Za svou barvu jahody vděčí antokyaninům – barvivům, která se svými vlastnostmi podobají bioflavonoidům a patří mezi účinné přírodní antioxidanty. Jistý výzkum na Tufts University v Bostonu dokonce ukázal, že právě jahody mají největší antioxidační účinek z veškerého ovoce! A to už je důvod, proč o konzumaci tohoto lahodného sezónního ovoce vážně uvažovat.

Antioxidanty vyplavují z těla nebezpečné a škodlivé látky, mezi které se řadí třeba volné radikály, jež mohou být spouštěči rakoviny či nezhoubných nádorů. Jejich účinky a dopady na lidský organismus jsou ovšem mnohem provázanější a komplexnější.

Jezte jahody a budete zdravější:

  • jahodaPůsobí preventivně proti arterioskleróze.
  • Snižují hladinu „nebezpečného“ cholesterolu.
  • Zlepšují stav artérií.
  • Stimulují činnost srdce a cév.
  • Snižují riziko vysokého tlaku.
  • Podporují vylučování kyseliny močové.
  • Působí diureticky.
  • Ulehčují pohyb stolice střevy.

Krása ukrytá v jahodách

Potýkáte-li se s kosmetickými neduhy, zařaďte jahody do svého jídelníčku během jejich sezóny. Jahody totiž dodají pokožce příjemné zbarvení, pomáhají s její hydratací, čistí ji a zmírňují příznaky kožních alergií a ekzémů. Protože obsahují vysoký podíl manganu, jsou skvělé také jako bělící prostředky (třeba pih nebo pigmentových znamének).

Vydáváte-li se na letní dovolenou k moři či na hory, připravte na ni svou pokožku pravidelnou konzumací těchto sladkých plodů. Jahody totiž pokožce poskytnou alespoň základní ochranu před agresivními slunečními paprsky. Taková jahodová maska dokonce působí preventivně proti vzniku mimických vrásek a dokáže vaši pleť vyhladit i po protančené noci.

jahodový pohárJahody pomáhají:

  • při chudokrevnosti,
  • cukrovce,
  • překyselení žaludku,
  • revmatismu,
  • dně,
  • proti žlučovým, ledvinovým a močovým kaménkům,
  • s tvorbou testosteronu.

Využijte potenciál jahod naplno

Čaj z jahodových lístků: Ideální jsou v tomto případě lístky lesních jahod (nikoli těch zahradních) včetně řapíků, které bychom měli sušit maximálně při teplotě 45 stupňů. Čajovou lžíci zalijeme vroucí vodou a necháme zhruba 5 minut louhovat. Poté popíjíme dle chuti.

Džem a kompot: Takto upravené jahody si zachovávají téměř všechny živiny a účinné látky. Jahody navíc můžete jíst i mimo sezónu. Pokud si ovšem zakládáte na štíhlé linii, mějte na paměti, že džemy a kompoty obsahují poměrně dost cukru.

Jahodové daiquiri: Osvěžující koktejl třeba na letní party, pro jehož přípravu budeme potřebovat 4 cl světlého rumu, 1 lžičku cukru, 2 lžičky citronové šťávy, ½ hrnku jahod a led. Vše rozmixujeme do husté směsi.

Pleťová maska z jahod: Hloubkově čistí a regeneruje. Pro její přípravu budeme potřebovat ušlehaný bílek, 3 lžíce jahodové šťávy, 1 lžičku mléka a špetku jedlé sody.

Jahodová zmrzlina: Na přípravu perfektního letního osvěžení potřebujeme 400 g jahod, 450 g plnotučného bílého jogurtu, 1 lžíci vanilkového cukru a 500 g ušlehané šlehačky. Suroviny smícháme a dáme do formiček zamrazit.

jahodový koktejlVýtečný jahodový krém: 0,5 l jahod chvíli povaříme s trochou cukru. Poté přidáme dva vanilkové pudinky rozmíchané v 0,25 l vody a opět povaříme. Po vychladnutí ušleháme celé máslo s vanilkovým cukrem, které s jahodovou směsí smícháme.

Jahodový koktejl: Na jeho přípravu potřebujeme 300 ml mléka, 200 g čerstvých jahod, cukr dle chuti a 200 ml smetany. Vše spolu rozmixujeme a podáváme ve vysokých sklenicích ozdobených čerstvou jahodou a mátou.

Jahodová polévka s mátou: Osvěžující varianta na léto! Potřebujeme 1 l čerstvých jahod, 18 lístků máty, 2 lžíce javorového sirupu, 1 l mražených jahod, ¼ šálku pomerančové šťávy, 2 lžíce nastrouhaného kokosu. Vše společně rozmixujeme a dozdobíme čerstvými kousky jahod a lístečky máty.

Kdo by se měl jahodám raději vyhnout?

  • jahoda na řezuOsoby, které trpí nějakým střevním onemocněním: Jahody, potažmo jejich semínka mohou dráždit zažívací trakt.
  • Osoby, které trpí alergií na kyselinu salicylovou: Jahody tuto kyselinu obsahují a mohou vyvolat silnou alergickou reakci.
  • Osoby, které trpí alergií na jahody: Ta se obvykle projevuje kopřivkou.

Jak jahody vybírat a konzumovat?

Sezóna jahod začíná v květnu a končí v červenci. Jahody pochopitelně seženete v obchodech po celý rok, právě v sezóně mají ale nejvyšší podíl vitamínů a dalších pro tělo důležitých látek. Ideální je, pokud si jahody vypěstujete doma na zahrádce nebo si je zajedete sklidit na některou z jahodových farem. Nemáte-li jinou možnost, v hyper a super marketech vybírejte pouze takové jahody, které nejsou pomačkané, jsou sytě červené, neteče z nich šťáva a nejsou nahnilé. Doma je nezapomeňte důkladně omýt a zbavit stopek.

A co vy? Máte rádi jahody? A na jaké způsoby je upravujete?

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Napiš k tomuto článku komentář

Před odesláním komentáře prosím potvrďte níže, že nejste robot.

 

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close